W nowoczesnych motocyklach zainstalowane jest złożone sprzęgło, które pozwala płynnie ruszać, zmieniać biegi i gwałtownie się zatrzymywać. Chroni silnik i skrzynię biegów przed obciążeniami i awariami. Jest zbudowane tarcz, które połączone są kolejno zewnętrzną częścią z bębnem nazywanym koszem lub wewnętrzną z piastą. Liczba tarcz różni się w zależności od modelu. Jednak śliskie sprzęgło może stanowić poważne zagrożenie dla jeźdźca, dlatego ważna jest wymiana lub naprawa tego elementu na czas. Innymi typowymi problemami ze sprzęgłem jest tzw. ciągnięcie sprzęgła oraz problemy z układem sterowania tym podzespołem.
Spis Treści
ToggleSprzęgło motocyklowe
Sprzęgło przenosi moment obrotowy z silnika na napęd na tylne koła. Sprzęgło do motocykla to mechanizm cierny. Ze względu na duże obciążenia, wymaga regularnej wymiany. Aby przedłużyć żywotność jednostki, kierowca powinien uważnie i regularnie kontrolować motocykl.
Jak działa kosz sprzęgłowy? Na zewnątrz jest połączony z wałem korbowym, a wewnątrz – z wałem wejściowym skrzyni biegów. Konstrukcja obejmuje również tarcze i sprężyny, które je ściskają. Mechanizm działa na siłę tarcia, która występuje pomiędzy tarczami. Jeśli elementy cierne są szorstkie, wówczas metalowe części mają absolutnie gładką powierzchnię. Kiedy sprężyny je ściskają, moment obrotowy jest przenoszony na skrzynię biegów. Kiedy kierowca wciska sprzęgło, tarcze się nie dotykają, więc moc nie jest przenoszona z silnika.
Dlaczego sprzęgło się ślizga?
“Ślizganie” pojawia się w sytuacji, kiedy sprzęgło nie jest w stanie przekazać całości momentu obrotowego silnika na tylne koło. W jaki sposób zdiagnozować wystąpienie tego problemu? Zazwyczaj pojawiają się wibracje i obcy dźwięk w skrzyni korbowej, niemniej poleganie na tych „objawach” nie jest tego warte, ponieważ mogą one również wystąpić przy w pełni sprawnym sprzęgle. Możesz zauważyć wzrost intensywności pracy silnika, ale bez wzrostu prędkości pojazdu. Do tego może pojawić się nienaturalnie gwałtowny ruch wskazówki lub wykresu obrotomierza. Kolejną rzeczą jest poślizg przy przełączaniu – prawie na pewno sygnalizuje to ślizgające się sprzęgło.
Przyczyny awarii mogą być różne. Jedną z najczęstszych jest hipotermia – gdy olej traci swoje właściwości, a dyski przestają się poruszać. W takim przypadku, aby poprawić sytuację, wystarczy dokładnie rozgrzać olej, a także wielokrotnie wciskać i puszczać gaz.
Czasami niedoświadczeni jeźdźcy kupują olej o wysokiej lepkości do jazdy w zimnych porach roku. Jest to obarczone niepełnym rozłączeniem sprzęgła. W takiej sytuacji wystarczy wymienić olej na mniej lepki.
Czasami regulacja linki sprzęgła pomaga rozwiązać problem. Jeśli to nie pomoże, kolejnym krokiem będzie demontaż kosza. Naprawa może wymagać wymiany tarcz ciernych – trzeba porównać ich grubość normatywną z rzeczywistą. Wszystkie niezbędne parametry muszą być podane w dokumentacji serwisowej motocykla.
Awarie w działaniu zespołu pojawiają się też przy niedostatecznym nacisku na sprężyny – one też z czasem przestają działać. W związku z tym mogą wymagać wymiany.
Wymiana sprzęgła w motocyklu
Twoje bezpieczeństwo na drodze zależy od sprawności sprzęgła, dlatego zalecamy nie naprawiać go samodzielnie tylko powierzyć zadanie specjalistom. Jednak w nagłych przypadkach konieczna może być samodzielna wymiana tarcz i sprężyn. Niech nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, że nie jest to zabieg, który można wykonać w pół godziny. Konserwacja mechanizmów połączenia silnika ze skrzynią biegów jest kosztownym zadaniem, które wymaga czasu i wysiłku. Możesz zdemontować kosz tylko za pomocą specjalnych narzędzi i instrukcji serwisowej.
Procedura demontażu kosza:
- Najpierw zdejmij plastikową osłonę kosza, która chroni główny mechanizm.
- Następnie musisz odczepić kabel, który znajduje się w pobliżu pokrywy.
- Usuń śruby i sprężyny dociskowe. Sprężyny mogą wymagać wymiany. Aby upewnić się, czy są rozciągnięte, sprawdź instrukcję.
- Usuń element naciskowy, uzyskasz dostęp metalowych części konstrukcji.
- Pamiętaj, aby zapisać kolejność instalacji mechanizmów przed ich demontażem.
- Po wyjęciu pierwszego elementu ciernego widać małą podkładkę i pierścienie sprężyste. Bez nich mechanizm nie będzie działał płynnie, więc po zakończeniu serwisowania pamiętaj o ich ponownym zamontowaniu.
- Części metalowe i cierne najlepiej wymieniać w komplecie.
- Sprawdź również kosz i bęben pod kątem zużycia. Aby go usunąć, użyj specjalnego narzędzia. Następnie możesz przystąpić do montażu mechanizmu, chyba że koszyk wymaga wymiany.
Przed przystąpieniem do montażu kosza eksperci zalecają namoczenie wszystkich części w oleju silnikowym.. Następnie przystąp do montażu, nie zapominając o sprawdzeniu instrukcji i notatek, aby każdy element znalazł się na swoim miejscu. Pierwszy i ostatni element powinny mieć uszczelki, które wymienia się podczas konserwacji.. Użyj klucza dynamometrycznego, aby dokręcić sprężyny. Po zamknięciu i zamocowaniu linki należy ustawić jej naprężenie tak, aby było około 15 mm luzu.
Jak wybrać tarcze sprzęgła do motocykla?
Wszystkie szczegóły mechanizmu są dobierane ściśle do danego modelu. Zamawiaj części zamienne według numeru podanego przez producenta. Możesz także użyć zastępników z certyfikatami wiarygodnych marek. Sprzedawane są w zestawach, co pozwala uniknąć ryzyka pomyłki z wymaganą liczbą części zamiennych. Segmenty cierne są często wymieniane, ale eksperci zalecają również wymianę sprężyn (zestaw jest niedrogi). Upewnij się, że średnica i właściwości części zamiennych w zestawie dokładnie odpowiadają staremu sprzętowi. Kolorystyka i wzór na elementach ciernych mogą się różnić – nie jest to istotne. Należy jednak zwrócić uwagę na materiał powłokowy: może być organiczny lub syntetyczny. Polecamy syntetyki: choć są droższe, wytrzymują dłużej i są odporne na duże obciążenia.
Co zrobić, aby wydłużyć żywotność sprzęgła
To, jak długo ten zespół nie wymaga wymiany, zależy od tego, jak kierowca jeździ i jakie ma doświadczenie w tym zakresie. Ale nie mniej ważna jest jakość oleju silnikowego. Aby przedłużyć żywotność mechanizmu, weź pod uwagę zalecenia producenta motocykla dotyczące lepkości oleju i nie oszczędzaj na nim. Na dłuższą metę taniej jest zainwestować w dobry olej silnikowy znanej marki, niż często naprawiać motocykl.
Monitoruj poziom oleju i przestrzegaj terminów jego wymiany. Średni okres eksploatacji oleju silnikowego wynosi 6 tysięcy kilometrów, w motocyklach sportowych jeszcze mniej.. Jeśli nie wymieniasz oleju na czas, możesz spalić mechanizmy. Kierowcy sportowi na ogół wymieniają materiały eksploatacyjne znacznie częściej niż ci, którzy jeżdżą po mieście.
Najważniejsze – nie jedź z wyciśniętym gazem, nie pozwól, aby guma się paliła. Upewnij się, że manetka jest całkowicie wciśnięta podczas zmiany biegów.