Czas wrócić za kierownicę popularnego kompaktowego crossovera Kia XCeed, który właśnie przeszedł lifting…
XCeed jest ważnym samochodem dla Kia w Wielkiej Brytanii, odpowiadając za 10% sprzedaży południowokoreańskiej firmy w tym kraju w 2021 roku i ponad połowę całej sprzedaży rodziny Ceed w tym samym okresie.
Podsumowując, XCeed jest dłuższy i wyższy niż standardowy Ceed hatchback, ma większy prześwit i pozycję za kierownicą, większe koła i bardziej wytrzymały wygląd.
Metamorfoza przynosi odświeżony wygląd zewnętrzny, więcej wyposażenia i nowy poziom wyposażenia „GT-Line S”.
Poprawki projektowe są subtelne. Na zewnątrz są zaktualizowane przednie i tylne światła LED, poprawiony przedni grill i zderzaki, a także nowe kolory, takie jak Sprint Green.
Ulepszenia wnętrza są trudniejsze do zauważenia, ale najwyraźniej dolna część tablicy rozdzielczej została przeprojektowana, z dotykowymi przyciskami, pokrętłami i przełącznikami, które kontrolują głośność, ogrzewanie i wentylację.
Tymczasem wybór silników obejmuje teraz 1,5-litrową turbodoładowaną benzynę i hybrydę typu plug-in.
Gama XCeed, wyceniona od 23 395 GBP do 32 995 GBP za PHEV, obejmuje teraz poziomy wyposażenia „2”, „3” i „GT-Line S”, przy czym GT-Line S zastępuje stary topowy model „4”. .
Wersja podstawowa 2 jest wyposażona w 16-calowe felgi aluminiowe, reflektory LED, 8,0-calowy ekran dotykowy z obsługą Android Auto i Apple CarPlay oraz 4,2-calowy zestaw wskaźników kierowcy. Jest też system kamery cofania, tempomat, ogranicznik prędkości, skórzana kierownica, a także systemy bezpieczeństwa, takie jak asystent unikania kolizji i rozpoznawanie pieszych/rowerzystów.
3 dodaje 18-calowe koła, przyciemniane szyby i kierunkowskazy LED na lusterkach bocznych. Wewnątrz znajduje się 10,25-calowy ekran dotykowy, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja oraz podgrzewane przednie fotele z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego.
Topowa wersja GT-Line S jest wyposażona w cyfrowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 12,3 cala oraz centralny ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala. Inne dodatki to specjalne 18-calowe koła, specjalnie zaprojektowany zestaw karoserii, panoramiczny szyberdach, podgrzewane przednie i tylne fotele pokryte czarną skórą i zamszem, elektrycznie sterowana klapa tylna, ulepszony system dźwiękowy JBL i bezprzewodowa ładowarka do telefonu.
Wnętrze jest całkiem przyzwoite, ale w porównaniu z nowszymi modelami Kia, takimi jak Niro, Sportage i EV6, wygląda na przestarzałe z przodu, gdzie znajduje się zakrzywiony zestaw wskaźników i oddzielny środkowy ekran dotykowy zamiast połączonych panoramicznych, podwójnych 12,3-calowych ekranów.
To powiedziawszy, system informacyjno-rozrywkowy XCeed to doskonale dobry i intuicyjnie rozplanowany wyświetlacz, a samo wnętrze jest dobrze połączone z dużą ilością miękkich w dotyku powierzchni.
Pozycja za kierownicą jest wygodna, aw dziale widoczności nie ma żadnych skarg.
W kabinie jest wystarczająco dużo miejsca dla dorosłych z przodu iz tyłu. Pojemność bagażnika wynosi 426 litrów przy rozłożonych siedzeniach i 1378 litrów po złożeniu, chociaż bagażnik PHEV jest mniejszy i wynosi zaledwie 291 litrów (łącznie 1243 litry).
Spis Treści
TogglePrzetestowaliśmy hybrydowe i benzynowe wersje nowego XCeeda.
Podstawowy czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra (oznaczony jako T-GDI) rozwija moc 158 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy (prędkość maksymalna 129 km/h).
Oszczędność do góry do 44.8mpg, póki CO2 wysyłania 143g/km. Jedź rozsądnie, a 45-48mpg jest całkiem możliwe.
Sam silnik jest mocny, ale głośny po naciśnięciu. To powiedziawszy, ładnie układa się na autostradzie, podczas gdy sześciobiegowa manualna skrzynia biegów dobrze się zmienia.
Układ kierowniczy jest lekki i precyzyjny, pochylenie nadwozia jest dobrze kontrolowane, a ogólnie XCeed jest zwinny i zapewnia przyzwoitą jazdę.
Niektórym może się wydawać, że zawieszenie jest trochę sztywne i nie jest to najbardziej wyrafinowana jazda na gorszych nawierzchniach, ale wydaje się osadzona i jest bardziej dynamiczna, niż mogłoby się wydawać.
PHEV łączy 1,6-litrową benzynę z akumulatorem 8,9 kWh i silnikiem elektrycznym (wytwarzającym łącznie 139 KM) współpracującym z sześciobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów.
Przy maksymalnej prędkości 99 mil na godzinę sprint do 60 mil na godzinę zajmuje 10,6 sekundy i oferuje do 30 mil w trybie wyłącznie elektrycznym.
Teoretycznie może zwrócić nawet 200 mpg. Rzeczywistość jest taka, że Twoja ekonomia będzie zależała od długości podróży i tego, czy utrzymasz naładowany akumulator.
Jedź z wyczerpaną baterią na dłuższych trasach i zbliżaj się do 40 mpg.
Co najważniejsze, zwłaszcza dla użytkowników biznesowych, którzy korzystają z ulg podatkowych, emisja CO2 z rury wydechowej wynosi zaledwie 32 g/km.
XCeed PHEV jest generalnie bardziej wyrafinowany niż jego brat z silnikiem spalinowym ICE (Internal Combustion Engine). Sam system hybrydowy działa płynnie i niemal płynnie przełącza się między benzyną a elektryką i odwrotnie.
Czuje się osadzony na drodze i zaskakująco szybko przesuwa się w trybie sportowym, podczas gdy sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest szczególnie śliska.
Tak, dobrze słyszeliście, XCeed PHEV nie jest wyposażony w przekładnię CVT, jak większość hybryd typu plug-in, więc przy dużym przyspieszeniu nie ma hałasu przy wysokich obrotach.
Bardziej wygodni niż sportowcy, energiczni kierowcy będą mieli dobrze kontrolowaną sylwetkę w trudniejszych zakrętach.
Warto również zauważyć, że XCeed PHEV może (nietypowo jak na samochód tej wielkości i typu) holować hamowaną przyczepę o masie do 1300 kg.
Werdykt: Odświeżona Kia XCeed jest lepsza niż kiedykolwiek. Niezależnie od tego, czy wybierzesz prostą wersję benzynową, czy wersję hybrydową typu plug-in, jest ona wygodniejsza niż wciągająca, ale nadal stanowi świetny wszechstronny pakiet. Dodaj przystępną cenę i hojną siedmioletnią gwarancję, a nic dziwnego, że sprzedaje się tak dobrze.